Bratislava
26. augusta (TASR) - Ladislav Chudík patril medzi slovenských hercov,
ktorých najviac preslávilo účinkovanie v povstaleckých filmoch. Bol
súčasťou oboch slávnych snímok zakladateľskej osobnosti slovenskej
kinematografie Paľa Bielika. V Kapitánovi Dabačovi stvárnil rovnomenného
hrdinu, vo Vlčích dierach si len 24-ročný mladík zahral postavu medika
Štefana.
"Ale Chudík ako výborný herec sa objavuje aj v typologicky celkom
odlišných postavách zbabelého dôstojníka v Piesni o sivom holubovi
(1961) a ležérneho oportunistu v Polnočnej omši (1962)," povedala
pre TASR filmová publicistka, kritička a historička Eva Vženteková. Vo
Vlčích dierach si spolu s Ladislavom Chudíkom zahrali bratov
Svrčinovcov, ktorí bojovali v čase Slovenského národného povstania (SNP)
proti nemeckým okupantom, Mikuláš Huba a Jozef Budský. Nezabudnuteľne
stvárnil veliteľa esesákov Hermanna Thieleho František Dibarbora.
Pri mene Ladislav Chudík však možno spomenúť aj povstalecký film V
hodine dvanástej, ktorý v roku 1958 nakrútili režiséri Jozef Medveď a
Andrej Lettrich. Pre fanúšikov Ladislava Chudíka môže byť zaujímavý
hlavne netradičným obsadením herca, ktorý si v ňom vyskúšal úlohu
bezcitného nacistického veliteľa.
Vženteková pripomína aj ďalších "klasikov" domácej kinematografie Ivana
Rajniaka a Vlada Müllera, ktorí sa herecky predviedli v komornej zostave
Zvonoch pre bosých (1965). Ďalším charizmatickým hercom tých čias bol
podľa nej Ivan Mistrík, ktorý hral hlavnú úlohu v dráme Človek na moste
(1972), potom v konšpiračno-odbojovej impresii francúzskeho tvorcu
Alaina Robbe-Grilleta Muž, ktorý luže (1968). "Po boku nášho zrejme
najväčšieho zahraničného hereckého 'úlovku' Jean-Louisa Trintignanta a v
dobrodružnej dráme Do posledného dychu (1976) po boku česko-amerického
herca Jana Třísku, ktorý rok po uvedení filmu z Československa
emigroval," poznamenala.
Medzi hercov, ktorí oslovili divákov v povstaleckých a vojnových filmoch, zaradila aj Milana Kňažka. "Ten
sa zas stal tvárou historických postáv Jána Nálepku, ktorý zbehol z
armády a ako partizán bojoval na sovietskom fronte, v snímke Zajtra bude
neskoro (1972) armádneho odbojára, neskôr disidenta a partizána
Ľudovíta Kukorelliho v diptychu režiséra Jozefa Režuchu," ozrejmuje
Vženteková. Spresňuje, že v prvej časti tohto diptychu, v Živote na
úteku (1975), štylizovanom na spôsob temných noir filmov, je Kňažko
občas vizualizovaný do podoby Alaina Delona, vtedy známeho predstaviteľa
francúzskych neo-noir krimináliek. "Príznačné bolo, že v druhej
časti diptychu Choď a nelúč sa (1979) postavy tabuizovaných
predstaviteľov armády Malára, Markusa a Talského hrali súdobí populárni
predstavitelia kladných postáv - Juraj Sarvaš, Štefan Kvietik a Jozef
Adamovič, čím tvorcovia filmu vyjadrili svoj postoj k dobovo zaznávanému
účinkovaniu armády v povstaleckých dejinách."
Filmová publicistka, kritička a historička podotkla, že vo všeobecnosti
boli súdobí slovenskí herci vo všetkých filmoch herecky veľmi spoľahliví
a kvalitní. "Pričom mojím osobným hereckým favoritom týchto dobových
snímok je Leopold Haverl v roli doktora Krivoša v Súkromnej vojne
(1977) a zo ženských herečiek Elena Zvaríková s Mariou Drahokoupilovou z
filmu Veľká noc a veľký deň (1974) a Hilda Augustovičová vo filme V
hodine dvanástej (1958)," uzavrela Vženteková.